Överätning och träning – Del 1

by on 17 augusti, 2014

Nu tar vi det här en gång för alla. En ätstörning sitter i tankarna och inte i vikten. Bara sex procent av alla personer som lider av ätstörningar är underviktiga, alltså är resterande 96 procent normal och/eller överviktiga. Detta är inte så konstigt eftersom svält leder till försämrad ämnesomsättning. Därför går en del personer till och med ner i vikt när de blivit friska, då ämnesomsättningen kommer igång och man utsöndrar mer lyckohormon i kroppen vilket också gynnar förbränningen.

Som de flesta av oss vet kan ätstörningar se ut på olika sätt. I mitt arbete som kognitiv coach fokuserar jag mest på den mentala biten av klientens problematik, men i vissa fall hjälper jag även personen i fråga med symptomen, alltså träningen och/eller kosten. Till en del klienter rekommenderar jag att införa mer rörelse i vardagen. Att äta sig till en ohälsosam övervikt kan grunda sig i ätstörningen hetsätningsstörning (då man äter för att döva något annat) och går under diagnosen: ”Ätstörning UNS (utan närmare specifikation)”.

Många påstår att de inte har tid att röra på sig mer. Men jag anser att det handlar om att prioritera, tid är nämligen det enda vi helt säkert vet att vi har. Som det kloka citatet lyder: ”den som inte avsätter tid för träning kommer snart få sätta tid för sjukdom.” Det behöver inte alltid handla om hårda träningspass, att införa mer vardagsmotion kan räcka. Ni vet de klassiska tipsen – ta trappan istället för hissen, hoppa av en busshållplatsen tidigare, promenera till jobbet, städa, cykla/gå till affären, stå upp framför skrivbordet osv. Den energin man får av att få in mer rörelse i vardagen är guld värd, anser jag. Det gynnar verkligen välbefinnandet.

Min erfarenhet säger mig att tjejgäng pratar mer om utseende och dieter än killar, och därför mår jag ofta väldigt bra när jag hänger med killar. Mitt liv har blivit så mycket härligare nu när jag slipper den utseendefixering som jag hade behov av tidigare. Något av det tråkigaste jag vet är att shoppa kläder och sminka upp mig. Medan många andra tjejer älskar det. Att cykla och även träna i övrigt är däremot något jag tycker är bland det roligaste som finns. Det är ett stort intresse för mig precis som någon annan brinner för fågelskådning eller att spela olika instrument. Jag prioriterar att gå upp tidigt för att cykla istället för att stå framför spegeln för att fixa till håret och sminka mig. Jag tycker att jag duger som jag är och vet att min kropp mår bättre och känner större tillfredsställelse i att träna än fixa långa ögonfransar eller bränna håret med hjälp av en plattång. Men vi har alla olika intressen och tur är väl det.

 

cykel  YC

Fortsättning följer.. 

Kommentera