Överätning och träning – Del 2

by on 17 augusti, 2014

En annan anledning som kan sätta käppar i hjulet för många som vill gå ner i vikt är på grund av all den stress de känner inför att gå ner dessa kilon. Då utsöndras stresshormonet kortisol vilket försämrar ämnesomsättningen. För att försöka fly från denna stress äter en del för att döva känslorna och komma undan tankarna, vilket bara fungerar så länge man äter. Det innebär att det krävs stora mängder mat, men på sikt löser det inga problem. Och medan kortvarig utsöndring av stresshormonet kortisol frigör energi och ökar förbränningen blir följden motsatt vid långvarig kortisolutsöndring. Att träna och börja banta eller hoppa på en ny trenddiet löser problemen med inre stress lika effektivt som tröstätande eller vilket missbruk som helst, och därför går de flesta upp i vikt igen och klarar inte av den nya livsstilen särskilt länge. Jag anser att de är trenddieter eftersom man insett att man måste följa dieten resten av livet för att inte gå upp igen.

När man lider av en ätstörning utsöndras massor av kortisol i kroppen. Jag var alltid stressad, sov dåligt och hade svårt att koncentrera mig. Därför är svält i kombination med stress verkligen en bra ”gå upp i vikt-metod”, dock ingen sund sådan så det är inget jag rekommenderar. Kroppen kommer inte ha några problem med att hålla vikten så länge du känner dig harmonisk i sinnet. Bli vän med dig själv och din kropp och glöm allt vad dieter heter för gott!

Det finns inre och yttre stressorer.
En inre stress kan uppkomma om vi har höga krav på oss själva och är självkritiska. Vanliga inre orsaker:

  • Oförmåga att acceptera osäkerhet (om exempelvis framtiden)
  • Pessimism
  • Negativt självprat (såsom ”jag duger inte”)
  • Orealistiska förväntningar
  • Perfektionism

Yttre stress kan däremot vara både positiv och negativ. Yttre stress är mer eller mindre tidsbegränsad och går att komma undan ifrån på ett eller annat sätt. Det är någonting utanför en själv som ställer kraven. Positiv stress utsöndras när vi anstränger kroppen, t.ex. genom träning.stress-på-jobbet

Negativ yttre stress kan uppkomma när vi känner att vi är på fel arbetsplats, kanske jobbar vi på ett jobb som går emot våra värderingar. Yttre stress kan även handla om att vi befinner oss i relationer som inte är bra för oss, kanske tillbringar vi tid med någon som tar mer energi än den ger eller med personer som beter sig på ett sätt som går emot våra egna värderingar.

När vi är i harmoni med oss själva känner vi oss inte lika stressade. Då mår vi bra, vilket ökar vår ämnesomsättning och leder till ett härligt positivt ”flow” i livet.

Jag brukar rekommendera mina klienter att sätta upp som mål att uppnå en specifik känsla istället för ett visst utseende. Hur känns det när din kropp tappat dessa kilon? Hur mår du och vad gör du? Visualisera den känslan alltmer tills den blir verklighet. Ta varje dag små steg som leder dig till ditt mål. Vad du än har för mål så börja lev i din vision! Vad skulle du göra idag och hur skulle du känna om målet redan var uppnått?

Precis som det står bredvid namnet på min hemsida förespråkar jag en balans mellan den inre och yttre träningen – då mår vi som bäst. Jag anser att det viktigaste vi människor har är vår hälsa. Utan psykisk och fysisk hälsa spelar det ingen roll vilken lyx vi har runt runtom oss eftersom det då blir svårt att njuta av den. Att ha en bra hälsa både psykiskt och fysiskt går hand i hand. Om sinnet inte mår bra påverkar det kroppen och om kroppen mår dåligt påverkar det vårt sinne. För att uppnå optimal hälsa är det bästa vi kan göra att investera både tid och pengar på båda delarna.

Sinne och kropp samarbetar hela tiden. Våra tankar skapar känslor i kroppen så tänk på vad du tänker!

kbt_omgivning

Kommentera