Bradagbok – vägen till ett bättre uppvaknande, Del 2

by on 20 december, 2014

Det är de små stegen som räknas. I början suckade jag åt mig själv och tänkte ”äsch vadå, tre potatisar äter väl vilken frisk människa som helst!” Jag fick påminna mig själv flera gånger att inte jämföra mig med andra. Alla människor har någon rädsla och vi ska aldrig jämföra våra rädslor med andras, då utvecklas vi inte. Men för varje gång vi gör något som det kniper lite extra i magen inför, gör vi något jättemodigt. För någon som levt på mjölk och vatten i ett halvår är tre potatisar väldigt stort. Jag som led av anorexia hade svårt att förstå hur alkoholister inte kunde sluta dricka efter ett glas och alkoholister har säkerligen svårt att förstå hur svårt det ska vara att stoppa i sig lite mat. Vi kan bara förstå det vi varit med om själva, och ska därför inte jämföra våra utmaningar med med andras.

Något som verkligen minskat hos mig under åren jag jobbat med mig själv är mina fördomar. Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag senast hade förutfattade meningar om en person. Vi vet aldrig varför människor beter sig på ett visst sätt om vi inte känner till hela deras historia. Därför tjänar vi inte heller något på att kategorisera och döma människor utifrån hur deras livssituation ser ut. Det är väldigt lätt att ha fördomar om något man inte varit med om själv och det märkte jag att folk hade om ätstörningar när jag tillfrisknade.

i4365

Inte ifrågasätter vi väl personer som dokumenterat sin fysiska träning? Lika viktigt är det att dokumentera sin psykiska träning, det skapar en drivkraft och motivation som man annars inte får ta del av. Det är även väldigt kul att följa sin egen utveckling, inom vilket område det än gäller.

Ganska snabbt började jag känna en endorfinkick av att skriva Bradagbok. De första gångerna jag skulle komma på något bra jag gjort under dagen fick jag sitta en ganska lång stund men sedan släppte det alltmer för mig och blev som en självuppfyllande profetia. Jag började länga till de utmaningar som nästa dag skulle bjuda på, och fick en endorfinkick varje gång jag gjorde något som fick magen att vika sig på mig. Det var en obeskrivligt mäktig känsla när jag märkte att saker jag tidigare varit nervös inför helt plötsligt kändes som en bagatell.

Det handlar om tre rubriker: Bra, tack och hjälp. Du ska skriva minst tre saker under varje rubrik. Vad har du gjort som varit bra idag? Kom ihåg att det bara ska handla om saker som du gjort för din egen skull, som varit utmanade och utvecklande för just Dig. Att hjälpa andra är givetvis en fin handling men man får aldrig glömma bort sin egen hälsa bara för att man vill hjälpa andra. Det är lätt att tappa bort sig själv om man bara gör saker för andras skull och börjar leva sitt liv utifrån andras förväntningar och behov.

Under rubriken Tack skriver du vad du väljer att vara tacksam över just idag. Och under sista rubriken Hjälp skriver du ner vad du behöver hjälp med inför morgondagen. Det är aldrig skönt eller bra att somna med oroliga och stressande tankar, kanske är det något du är nervös eller orolig över som ska ske nästa dag? Skriv då ner hur du önskar att det ska gå och släpp det sedan. Det kan även vara saker du ska komma ihåg som du kan skriva ner för att få ett lugnare sinne.

Eftersom du skriver Bradagboken på kvällen för att sammanfatta dagen kommer du att somna med en behaglig känsla och även vakna upp med samma känsla. Det vi tänker på och även känner när vi somnar finns med oss ca fyra timmar in i våra drömmar, värt att lägga på minnet eller hur?

12105_922619901088449_5634442533204763960_n

Kommentera