Härligt och spännande eller läskigt så att det kniper i magen?

by on 2 juli, 2015

Livet är ett stort äventyr utan vare sig skyddsnät eller garantier. Vissa säger tack och lov för det och andra menar hu, så hemskt. I vår strävan efter att bli lyckliga gör vi ibland saker som i längden inte är bra för oss. Ett exempel kan vara att successivt skapa sig ett allt större kontrollbehov, som med tiden blir destruktivt. En del tror att ha full kontroll över sig själv såväl som andra är en metod för att uppnå det önskade resultatet lycka.

En person som lider av ätstörningar har vanligtvis ett stort behov av kontroll. Det kan bero på att man som barn har upplevt tillvaron som oförutsägbar. Man planerar vad man ska äta nästa gång, hur man ska träna eller vad man ska säga till andra för att slippa äta för att inte behöva landa i känslan av maktlöshet igen.

Det brukar bli jobbigt med alla tankar. De tar mycket tid och energi, och det är vanligt att man har ångest och känner sig ensam. Ett överdrivet kontrollbehov över sig själv och andra stjäl mycket energi och hindrar oss från att utvecklas. När vår sanning inte stämmer överens med andras hamnar vi lätt i konflikter och våra tankar skapar mängder av situationer som vi tror att vi måste hålla oss borta från.

Genom att släppa på kontrollen kan vi vara mer närvarande och uppleva mer i livet. Kontroll i sig är inte negativt – det är när kontrollen har kontroll över dig som det går överstyr.

Det kan finnas flera olika ingångar till att vissa blir ”kontrollfreaks”. Man kan uppleva att det finns så mycket i ens liv som man inte kan kontrollera att man behöver hitta en specifik sak att hålla fast vid, som i fallet med ätstörningar: maten eller snarare matintaget.

Man kan också ha fått bekräftelse för ett visst beteende som man sedan väljer att upprepa om och om igen oavsett om man mår bra av det eller inte. Det blir ens identitet: till exempel ”Vad duktig du är som inte äter godis.” I början är det vanligtvis frågan om att föräldrar eller vårdnadshavare uppmuntrar ett sunt beteende. Men efter en tid går det över styr och beteendet eskalerar till en överdriven och osund kontroll.

Tveka inte för att ta hjälp om du själv lider av ett komplicerat förhållande till kost och träning. Här kan du ladda ner min E-terapi för att genomföra en webb-baserad kognitiv beteendeterapi i 10 steg, och komma tillrätta med dina problem. Om du känner att du behöver stöd/coaching vid sidan av eller efter terapin, är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

https://app.coursio.com/store/lifecap/hantera-atstorningar-e-terapi-i-tio-steg

 

ladda ned

Kommentera